Dilantik Besok, Muhyiddin Yassin Dipilih Jadi PM Malaysia Gantikan Mahathir

Martin Bagya Kertiyasa, Okezone · Sabtu 29 Februari 2020 17:15 WIB
https: img.okezone.com content 2020 02 29 18 2176161 dilantik-besok-muhyiddin-yassin-dipilih-jadi-pm-malaysia-gantikan-mahathir-kiAvYVIsWr.jpg Muhyiddin Yassin. (Foto/Facebook)

JAKARTA - Raja Malaysia telah menunjuk Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Mahathir Mohammad.

"Setelah mendapat representasi dari semua ketua partai politik serta DPR, yang mendapat suara terbanyak adalah YB Tan Sri Mahiaddin Bin Md Yasin (Muhyoddin)," demikian terungkap dalam dari keterangan yang diterbitkan Istana Negara Malaysia.

Selanjutnya, acara pembacaan sumpah jabatan sendiri akan dilakukan pada Minggu 1 Maret 2020 pukul 10.30 waktu setempat di Istana Negara. Dalam keterangan tersebut, Raja Malaysia Yang Dipertuan Agong XVI, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah meminta pelantikan ini tidak boleh digagalkan.

Menurutnya, penunjukan Muhyiddin menjadi perdana menteri ini adalah keputusan terbaik agar kemelut politik yang terjadi di Malaysia segera berakhir.

Sekadar informasi, Mahathir Mohamad mundur dari Perdana Menteri Malaysia pada Senin 24 Februari silam. Surat pengunduran diri Mahathir Mohamad dikirimkan kepada Raja Malaysia.

Mahathir yang berusia 94 tahun kembali menjadi PM Malaysia setelah terpilih pada Mei 2018. Pernyataan Mahathir menanggapi usulan beberapa anggota parlemen dari Partai Keadlian Rakyat (PKR), bahwa ia akan menyerahkan jabatan perdana menteri kepada presiden PKR Anwar Ibrahim pada Mei 2020.

Dia juga sempat berjanji akan menyerahkan jabatannya kepada Anwar Ibrahim setelah Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) pada November 2020, di mana Malaysia akan menjadi tuan rumah.

(fzy)

Bagikan Artikel Ini

Cari Berita Lain Di Sini